Úkoly od 15.3. - 19.3.2021


Dítě a jeho tělo

Úkol 1:

Nauč se, zazpívej si a zatancuj si básničku: 

"Jaro" (Hana Doležalová)

Podívej se, támhle v trávě, (dřep, rozhlížet se)

čechrá si zelenou sukýnku, (stoj snožmo, ruce v bok, kroutit zadečkem)

protahuje si barevnou hlavinku. (stoj roznožmo, opatrně naklánět hlavu)

K sluníčku lístky natahuje, (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

ještě se ospale protahuje, (stoj roznožmo, ruce natahovat nad hlavou)

na louce není jediná, (stoj snožmo, hlavou "NE")

protože jaro už začíná. (stoj snožmo, ruce dělají velká kola před tělem)

Úkol 2:

Jdi s rodiči na procházku a pozoruj kolem sebe přírodu (zvířata, kytičky, ...) vše, co uvidíš, pojmenuj a rozpoznej počáteční písmeno. Rodiče ti mohou ukázat pupence na větvičkách (můžeš si utrhnout větvičku do vázy a pozorovat ji)

Pracovní list: ZDE

Opatrně rozstříhej sněženku podle čar, vyzkoušej ji poskládat a nalep na čistý papír


Dítě a ten druhý

Úkol č. 1

Popros rodiče nebo staršího sourozence, ať ti přečte pohádku Krtek ve městě ke stažení: ZDE

nebo je požádej, aby ti to pustili Krtek ve městě | TelevizeSeznam.cz - potom si spolu povídejte o tom, o čem příběh byl, o vztahu lidí ke zvířátkům a k přírodě. A jak bychom se měli v přírodě chovat my.

Úkol č.2

Nejdříve vykresli krtka ZDE pastelkami (pozor na správné držení tužky). Zkus zvolit správné barvy. Potom obrázek někomu věnuj pro radost.

Úkol č. 3

Vyprávěj, co můžeš udělat, když je ti smutno a myslíš si, že jsi sám. Co všechno ti může pomoct? 

 Pracovní list : ZDE



Dítě a společnost


  1. Brzy budou Velikonoce, tak společně s rodiči a sourozenci zasejte jarní osení do květináčů a nezapomeňte ho zalévat.


  1. Požádejte tatínka nebo maminku ať ti vyfouknou vajíčko a ozdob ho. Můžeš ho pomalovat, nebo něčím hezkým polepit a vajíčko si doma vystavte


      3. Pracovní list ZDE - Kraslice- procvičování geometrických tvarů



Dítě a svět

Děti, všimly jste si, že už se k nám zase pomalu vrací jaro? Sluníčko začíná hřát a po bílé sněhové peřince už není ani památka. Ptáčci svým krásným zpěvem pomáhají probudit přírodu ze zimního spánku a my to kouzlo přírody můžeme společně pozorovat.

1. Znáte tu pohádku o Sněženkové víle?

  • Poproste maminku nebo tatínka, aby vám ji přečetli.

https://pohadkovavychova.cz/wp-content/uploads/2018/03/Snezenkova_vila.pdf


Sněženka podsněžník (odkaz)

  • Je přezdívaná jako první jarní rostlina.

  • Začíná kvést už na konci února a kvete až do března.

  • Je to mírně jedovatá rostlina

  • Nejčastěji se vyskytuje na zahrádkách a v parcích. (Může se ale stát, že ji objevíme i v lese)

Narcis žlutý (odkaz)

  • Je to jarní rostlina se žlutými květy.

  • Kvete od března do dubna.

  • Nejčastěji se vyskytuje na zahrádkách a v parcích.


  • Potom si o ní můžete společně povídat. (Co se vám na pohádce líbilo nebo nelíbilo a prohlédněte si obrázek sněženky a narcisu. Můžete tyto dvě jarní kytičky mezi sebou porovnat a o každé si říct pár zajímavostí.)

  • A co vy, děti, viděly jste už letos sněženky? Až půjdete s rodiči na procházku, podívejte se po nich v zahrádkách nebo parcích. Pokud je tam najdete, znamená to, že Sněženková víla je oblečená ve svých bílých šatičkách.

(kopie posledního odstavce z pohádky o Sněženkové víle)

2. Pozorování poupátek na stromech 

  • Až půjdete s rodiči na procházku, zkuste společně najít v přírodě jaro. Pozorujte stromy, jak už se jim pomaloučku začínají tvořit poupátka.

  • Když zrovna budete venku, najděte větvičku zlatého deště a pokuste se v ní probudit jaro u sebe v pokojíčku. (Může to být i větvička z ovocného stromu.) Do vázy s větvičkou nalijte vodu a každý den pozorujte, co se sní bude dít. Vaším úkolem bude si všechno zaznamenat.

  • Ukázka:

(Rozdělte si papír na tři části. Do první namalujte, jak vypadala vaše větvička, když jste si ji přinesly domů. Do druhé části namalujte, jak vypadala s poupátky a do poslední části, jak vám hezky vykvetla. Pozor, je důležité zachovat barvy!) 


Dítě a jeho psychika - Jazyk a řeč

Přečtěte dítěti popletenou pohádku (nejdříve celou, poté ji můžete číst po částech) a buď samo nebo mu nabídněte možnosti pohádek, které by mohlo ve vyprávění najít. 

Řešení: Šípková Růženka, Perníková chaloupka, Popelka, Broučci, Zlatovláska, Dlouhý, Široký a Bystrozraký, O Smolíčkovi, Červená karkulka.

1. Byl jeden král a byl tak rozumný, že i všem živočichům rozuměl, co si povídali. 

2. A taky se dovedl natáhnout tak vysoko, až měl hlavu v oblacích, a jeho kamarádovi zas rostlo břicho na všechny strany. A třetí kamarád si musel oči zavazovat, protože příliš viděl.

3. Najednou se před nimi otevřel les a uviděli paseku. Uprostřed ní stála podivná chaloupka: dveře měla z marcipánu a střechu z perníku. 

4. Právě šel kolem chaloupky myslivec a ze světnice uslyšel divné zvuky, jako by se tam řezalo dříví. 

5. V tom začala odbíjet půlnoc. Cizí princezna se princi vytrhla a utíkala ze sálu pryč. Na schodech uklouzla a jeden střevíček se jí vyzul.

6. Pak se svalila ve věži jako mrtvá a usnula. A s ní rázem usnuli hlubokým spánkem všichni, kdo v zámku byli. 

7. A už spali a spali a spali. Dobře se jim spalo. A pak bylo zase jaro, všecko kvetlo a tráva byla taková veliká. 

8. Naštěstí se na ní nedaleko pásl jelen a jak zaslechl volání, cupity cupity přes hory přes doly - už tu byl.



Dítě a jeho psychika - Poznávací schopnosti

Vezměte několik dítěti známých předmětů (cca 5, dle schopnosti dítěte), ukažte mu je, poté je schovejte pod deku a ať vyjmenuje, co tam předtím bylo. Můžete je připravit na místo ve vedlejší místnosti a dítě se k vám vrátí zpět a vyjmenuje. Nebo můžete některý předmět vzít a dítě poznává, co chybí.



Dítě a jeho psychika - Poznávací schopnosti

Vypracuj pracovní list ZDE, dle pokynů. (před, za apod.)